Aktiviteter i höst

Vad händer i föreningen? Hösstäddagen genomfördes i början av oktober, vi har ny nyckelansvarig, uppdatering kring almarna samt offertinhämtning för kommande underhållsarbeten. Ta del av dom pågående aktiviterna i månadens nyhetsbrev. 

Städdagen 

Den 3 oktober hölls föreningens hösstäddag. Stort tack till alla medlemmar som deltog på städdagen och genomförde aktiviteterna som bidrar till att vi tillsammans underhåller fastigheterna. Föreningens städdagar är ett viktigt led i vårt arbete med att underhålla och hålla god ordning i fastigheterna, samt bidrar till att hålla underhållskostnaderna nere.  Några av dom aktiviteter som genomfördes inkluderar rensning och städning i föreningsförrådet, vinterförvaring av utemöbler, städning i cykelförrådet, ogräsrensning på parkeringen, inoljning av 5:ans träportar samt  förberedelser i trädgården inför vintern för att nämna några exempel.

Ny nyckelansvarig

För att stärka föreningens arbete med säkerhet har vi sedan 2020 en nyckelrutin, som bl a innebär att varje medlem en gång per år redovisar samtliga nycklar som man har kvitterat ut. Nyckelrutinen innebär bla att man som medlem i föreningen kvitterar ut nycklar mot pant samt att man vid försäljning av sin lägenhet redovisar och lämnar in sina nycklar till nyckelansvarig. 

Ny nyckelansvarig i föreningen är Maria Wiker.

Läs mer om nyckelrutinen samt se status kring redovisade nycklar här>>>

Offertinhämtning

Arbetet med fastighetsunderhåll enligt vår underhållsplan fortsätter. Styrelsen har tidigare i höst efterfrågat medlemmarnas hjälp med offertinhämtning kring en rad underhållsaktiviteter som är planerade att genomföras under 2022. En medlem har hört av sig och efterfrågat vad som bör inkluderas i offerterna samt i processen kring offertinhätmning.

Då underhållsåtgärderna är av olika natur kommer offerterna att behöva anpassas men generellt bör följande inkluderas:

  • Vid större underhållsarbeten (kostnad över 10.000:-) inhämtas minst tre offerter
  • Prisuppgift, ink moms, för tjänsten/underhållsarbetet
  • Tidsåtgång (datum för start, genomförande, avslut)
  • Offertens giltighetstid
  • Information om vad som ingår i tjänsten
  • Entreprenen har F-skattsedel
  • Offerterna bör vara jämförbara - efterfråga motsvarande information från samtliga entreprenörer

Tidigare i år genomfördes en besiktning av fastigheterna. Den medlem som erbjuder sig att inhämta offert kan höra av sig till styrelsen för att ta del av information från besiktningsrapporten för stöd kring vad som behöver utföras. Ytterligare en källa till information om vad som behöver utföras är att föra dialog med flera entreprenörer. 

Ni hittar närmare information om kommande underhållsarbete här>>>

Almarna i trädgårdarna

Tråkigt nog har almen i 7:ans trädgård har angripits av almsjuka och styrelsen har varit i kontakt med en arborist som rekommenderade att avvakta med åtgärd. Därefter har ny information tillkommit, bl a att almsjukan kan spridas både via trädets rötter och via almsplintborren, vilket visar på att åtgärd behövs inom det närmaste halvåret för att förhindra, eller sakta ner, spridningen av smitta till almarna i 5:ans trädgård. 

Trädgruppens uppdrag är att ta fram förslag på återplantering och presentera förslagen till föreningsmedlemmarna, som fattar beslut på en stämma. 

Uppdatering av kontaktuppgifter

Byter du telefonnummer eller mailadress är det viktigt att kontaktlistan uppdateras så att föreningen rätt kontaktuppgifter. Gå igenom kontaktlistan och säkerställ att dina uppgifter stämmer. Du hittar kontaktlistan på webben här>>> 

Om uppgifterna inte stämmer, hör av dig till Tomas med rätt kontaktinformation.